Sms-lexikon

Jag är dålig på att skicka sms! Jag är för lat.....alla pratar om att man skickar pinsama ångestframkallade fyllesms....inte jag.....jag ringer (!) istället......oftast (av någon konstig anledning) svarar inte personen jag ringer till.....ger jag mig då? Nej då PRATAR jag in ett meddelande i röstbrevlådan istället......herregud!

Har ett minne att jag en blöt kväll på västkusten i somras går ut för att ringa till min vän Alex. Vad jag ville vet jag inte nu men det var säkert något viktigt....jätteviktigt. Jag minns också att han inte svarade och jag traditionsenligt lämnade ett röstmeddelande......något jag också minns är att jag pratade så länge att inspelingstiden tog slut!!! Herregud! Men iaf:

Varför orkar vi skicka SMS?

Att bokstav för bokstav knacka fram ett meddelande på telefonens pyttesmå tangenter är definitivt inte enkelt eller ett logiskt beteende. Hade man gjort en enkel test innan tjänsten utvecklats, hade säkert hela idén sågats totalt. Ändå är sms en jättesuccé. Inte nog med att det är jobbigt det är sjukt lätt att missförstå och det finns massor med sätt att tolka sms på.

Därför tänkte jag ge mig på ett litet sms-lexikon (jag tar gärna emot flera analyser!):

1. Om du skickar 10 sms till tjejen du dejtar och avslutar dem med puss och sen avslutar det 11:e med kram så betyder det Fuck You.

2. Svarar du på ett sms från tjejen du dejtar UTAN att ställa en fråga tillbaka tar vi också det som Fuck You. 

3. Svarar du på ett sms från tjejen du dejtar genom att skriva en mening och inte ens använda punkt så tar vi även det som Fuck You.

4. Om vi svarar på ert sms utan att sätta punkt så är vi sura.

5. Man kan göra för många smileys!!

6. All fortsättning på ett Hej är mycket uppskattat...typ hej vännen, hej tjejen, hej sötnos osv.

7. Killar är enkla varelser...alla tjejer vet att om du börjar sms:et med en fråga så får du i stort sett aldrig ett svar...om du vill ha ett svar bör du alltid avsluta med frågan.

8. Skriver du mer än två frågor i samma sms till en kille, räkna bara att få svar på en fråga om ens det.....killen kan bli så förrvirrad att ha inte svarar på någon.

9. All form av stor bokstav, punkter, utropstecken osv. visar att du lagt tid på sms:et = väldigt uppskattat.....med andra ord sms fullt med T9-felstavningar är inte bra.

Och avslutningsvis......det är alltid lättare att skicka sms till någon man inte är så intresserad av eftersom ett uteblivet svar inte får vår värld att falla i bitar.......så bakom många av sms:en DU får finns det någon som redan har halva inne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback